Frågor och svar

Här har vi samlat några vanliga frågor och svar. Texten uppdateras med jämna mellanrum och kan betraktas lite som ett arbetsmaterial och vi ger därför en reservation för eventuella felaktigheter.

Hissarna

Hissen fungerar inte. Vad kan jag göra?

Om hissen krånglar är felen ofta enkla att åtgärda på egen hand. En utryckning under helgen kostar ungefär 7000 kr, även om felet bara är lite grus som gör att grinden inte går igen. Det här kan du prova själv:

  1. Är alla dörrar och grindar stängda?
  2. Ligger det grus eller något annat i skjutgrindens spår som gör att den inte går igen riktigt?
  3. Om det går att komma åt stopp-knappen kan man prova att trycka på den och på så sätt ”nollställa” hissen. Då kan den börja fungera igen.

Om hissen ändå inte fungerar: kontakta någon i styrelsen som sedan felanmäler den.

Om någon sitter fast i hissen och inte kan komma ut, trots att ni kollat grindar etc. kan man ringa Otis jour på 0200-21 21 11 dygnet runt.

Hyra ut lägenheten

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand och hur gör jag då?

Om du vill hyra ut i andra hand behöver du tillstånd från styrelsen. Läs mer om reglerna för andrahandsuthyrning och ladda ned ansökningsblankett.

Får jag hyra ut lägenheten på t.ex. AirBnb?

Det är tills vidare tillåtet för bostadsrättsinnehavare att hyra ut sin lägenhet under kortare perioder efter anmälan till styrelsen.

Reglerna ser ut så här:

  1. Varje lägenhet får hyras ut vid max tre tillfällen per år.
  2. Den totala uthyrningstiden får vara max tre veckor per år.
  3. Anmälan om uthyrning ska göras innan en uthyrningsperiod påbörjas.
  4. Anmälningarna behöver inte godkännas av styrelsen, så länge de är kompletta och håller sig inom de beslutade ramarna.

Du själv ansvarar för att dina gäster sköter sig och följer alla regler. Uppstår några problem är du ansvarig på samma sätt som om det var du själv som hade orsakat problemen.

För dig som har en hyresgäst hos oss gäller inte de här reglerna, utan du måste ansöka om andrahandsuthyrning på det vanliga sättet.

 

Instruktioner för lägenheten

Hur fungerar lägenhetens ventilation?

Lägenheterna i vårt hus har ett så kallat frånluftssystem. Det innebär att det finns en fläkt i varje lägenhet (normalt sett sitter den  bakom kryddhyllan i köket) som är igång hela tiden och suger gammal luft från bad och kök för respektive lägenhet. Friskluft tas in via friskluftsventiler som sitter i ovankanten av fönstren.

Ni som idag har en sån kryddhyllefläkt bör inte byta ut den utan att tala med fackman. Fläkten ventilerar både köket, WC/dusch och är själva grundventilationen i hela lägenheten. Föreningen äger och förvaltar fastigheten, men bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att funktionen av ventilationen upprättshålls.

Vid en OVK-besiktning (obligatorisk ventilationskontroll) kan bostadsrättsinnehavaren få ventilationen underkänd p.g.a. felaktig installation eller dåligt skött underhåll och blir då skyldig att åtgärda felaktigheter på egen bekostnad.

Fläkten och kökskåpan ska också rengöras ett par gånger per år för att funktionen ska upprätthållas och för att ventilationen inte ska skadas.

 

 

Hur sköter jag om köksfläkten?

Det finns en fläkt i varje lägenhet som är igång hela tiden och suger gammal luft från bad och kök för respektive lägenhet.

Om du inte har bytt ut din fläkt har du troligen en Villavent/Essvent-fläkt som sitter bakom kryddhyllan i köket. Köksfläktens fläkthjul bör rengöras minst en gång per år.

Så här gör du rent fläkthjulet

  1. Inga verktyg krävs för montering eller demontering av fläkthjulet. Var försiktig så att det inte kommer till skada.
  2. Kryddhyllan sitter på gångjärn, så den går att öppna som en kökslucka.
  3. Bryt strömmen, dra ur stickkontakten och snabbkopplingen till spiskåpan.
  4. Lyft av fläktlocket genom att lossa spännet.
  5. Öppna det snäckformade locket.
  6. Lossa fläkthjulet: håll fast motorns rotor och vrid fläkthjulet medurs ur sin bajonettfattning.
  7. Fläkthjulet kan diskas i maskin eller för hand.
  8. Sätt på fläkthjulet: håll fast rotorn och vrid fläkthjulet i sin bajonettfattning moturs till sitt ändläge. Se till så att det hamnar rätt och snurrar helt jämnt.
  9. Stäng locket och lyft tillbaka fläktlocket.
  10. Anslut snabbkopplingen och stickkontakten.

Byt ut fettfiltret i kökskåpan

I köksfläktens kåpa sitter ett fettfilter. Detta bör rengöras eller bytas ut med jämna mellanrum. Hur ofta detta bör göras beror bland annat på hur mycket mat du lagar, men kanske varannan månad kan vara en bra tumregel.

Diska fettfiltret med ordentligt med diskmedel så att fettet löses upp, eller köp helt enkelt ett nytt och byt ut det smutsiga. Ett nytt filter kostar under hundralappen och finns till exempel i järnhandeln.

Obs!

  • Fläkten får inte stängas av annat än vid rengöring och service.
  • Bryt alltid strömmen innan rengöring och service av fläktaggregatet.
  • Risken för brand, onormalt slitage och ljud ökar om fläkten inte sköts enligt anvisningen.
Göra rent fettfiltret i köksfläkten

Varför måste jag ha ett rent filter i min fläkt?

När man lagar mat blir filtret i köksfläkten smutsigt och flottigt, vilket innebär att filtret behöver rengöras eller bytas med jämna mellanrum. Det är den boendes ansvar, både hyresgästers och bostadsrättsinnehavares, att hålla koll på detta.

Filtrets uppgift är att stoppa fettet och finns det inget filter kan elektroniken i fläkten gå sönder. Vill det sig riktigt illa kan det samlade fettet i kanalerna även fatta eld. Det är med andra ord viktigt att ha ett rent filter i sin köksfläkt.

Hur gör jag rent filtret?

Både filtret och kassetten som filtret sitter i ska göras rent. Du gör så här:

  1. Plocka ner kassetten och ta ur filtret från kassetten.
  2. Diska av kassetten.
  3. Lägg filtret i hett vatten med diskmedel.
  4. Torka rent plattan i fläkten innan du sätter tillbaka filterkassetten
  5. Filtret ska vara torrt innan du sätter tillbaka det i kassetten.

Köpa nytt filter

Nya filter finns att köpa på exempelvis Wirströms färghandel på Folkungagatan för cirka 50 kronor.

Frågor

Om du har några frågor kring fläktens funktion eller hur man tar ner filtret kontaktar du någon i fastighetsgruppen via

Får jag sätta upp markis och vad är reglerna i så fall?

Markiser är tillåtna efter föranmälan till styrelsen. Så här ser reglerna kring färg och montering ut:

  • Markiser och insynsskydd måste vara i en mörkt grön färg i färgkod NCS 7020-G10Y. Vid tidigare beställningar har tyget varit av fabrikatet Sandatex och tygnummer 7.
  • All håltagning och montering på fasaden och måste genomföras fackmannamässigt med fullt fuktskydd.
  • Eluttag och belysning får monteras – efter föranmälan till styrelsen – enligt enhetlig modell och placering beslutad av styrelsen. Allt elarbete måste utföras av fackman.
  • Om regnskydd beställs till den hoprullade markisen ska det vara i svart plåt.
Hur fungerar fibernätverket?

Alla hushåll har internetuttag för fiberbredband via Stockholms Stadsnät. Fiberbredbandet ska ha en (teoretisk) hastighet på 1000 mbit upp och ned.

Gör så här för att börja

Du som är bostadsrättsinnehavare kan använda uppkopplingen  direkt. Det enklaste sättet är att koppla in en nätverkskabel i uttag 1 eller 2 i internetuttaget du fått installerat och andra änden i din dator eller i din router.

Om du är hyresgäst måste du anmäla att du vill använda uppkopplingen till styrelsen.

Support

Har du frågor om det fiberbredbandet: kontakta Stockholms Stadsnäts kundtjänst.

På Stockholms Stadsnäts webbplats finns installationsguider och även svar på vanliga frågor om bredbandet, WiFi, TV, telefoni och annat som rör bredbandet.

Stockholms stadsnäts kundtjänst

telefon 08-50 12 20 10
e-post

Webbplats

www.stockholmsstadsnat.se

Hur kan jag se på tv i lägenheten?

Vi har installerat ett fibernätverk från Stockholms stadsnät i huset, men tv kommer även i fortsättningen att levereras också av Tele2.

Om du vill kan du alltså koppla tv:n till tv-uttaget och få tv genom Tele2. Det är nog det enklaste sättet. Basutbudet av kanaler där ingår i avgiften eller hyran.

Om man är intresserad går det dock att köpa till tv-paket via fibernätet. Kontakta Stockholms stadsnät för mer information om detta:
Stockholms stadsnäts kundtjänst
telefon 08-50 12 20 10
e-post 

Om du ska titta på tv via fibernätet rekommenderas att koppla tv:n med kabel (inte trådlöst).

Hur fungerar det med trådlöst internet?

Föreningen ansvarar inte för något trådlöst internet, utan det är antingen du själv som måste ordna det (om du har internet genom fibernätverket) eller Com Hem (om du fortfarande har internet genom Com Hem).

Om du vill ha trådlöst internet genom nya fibernätverket måste du alltså ha en trådlös router. Du kan inte använda den du kanske har kvar från Com Hem. Trådlösa routers finns i olika prisklasser, men när fibernätverket installerades 2018 rekommenderades en modell som heter D-link DIR-882. Den ger en mycket bra täckning, om man inte placerar den fel och kostade då ca 1300 kr.

Den trådlösa routerns täckning beror alltså på dess prestanda, men också på var man placerar den. Signalen har svårt att passera metallföremål och genom tjocka väggar. I lägenheterna som är under 50 kvm finns troligen inga riktigt tjocka väggar som ställer till problem. I de större lägenheterna kan de dock göra det och där är det därför extra noga att fundera på var tjänstedelaren, och routern, ska sitta.

Hur går jag tillväga om jag vill installera en säkerhetsdörr?

Vissa lägenheter i fastigheten har redan en säkerhetsdörr installerad, men för de som är intresserade av att skaffa en sådan så har följande bolag tidigare levererat säkerhetsdörrar till adressen.

Stockholms inbrottsskydd AB
https://www.stockholmsinbrottsskydd.se/

Nyinflyttad i huset

Namn på din dörr och tavlan i entrén

För att få rätt namn på din brevlåda kan du antingen ordna det själv. Om du har en säkerhetsdörr går det troligen att sätta dit små plastbokstäver i brevinkastet. Bokstäverna finns bl.a. att köpa på Byggfabriken på Högbergsgatan 29.

För att få ditt namn på tavlan i entrén, men du måste själv meddela vilket eller vilka namn som ska stå på tavlan. Du meddelar de fastighetsansvariga på vilken lägenhet det gäller och vad det ska stå på tavlan: grundregeln är förnamnets initial och efternamn.

Vad innebär det att bo i en bostadsrätt?

Att bo i en bostadsrätt innebär att du är medlem i en förening som vi boende driver tillsammans. Alla behöver hjälpas åt för att föreningen ska fungera bra. En förutsättning för detta är att föreningens medlemmar i första hand tar eget ansvar för sina egna angelägenheter, men också att alla hjälper till att driva föreningen och att ta hand om fastigheten.

Föreningens styrelse tar ett extra stort ansvar för fastigheten och föreningens ekonomi, men arbetar i princip ideellt för föreningens bästa. Styrelsen är alltså inte någon serviceinstans som de boende kan begära tjänster av eller ställa orimliga krav på. Det bästa sättet att se till att något blir åtgärdat är därför att själv erbjuda sig att hjälpa till med arbetet. Det är vi tillsammans som ansvarar för huset och ser till att det är ett bekvämt och samtidigt ekonomiskt hållbart boende.

Lagstiftningen och föreningens stadgar ställer också krav på oss. Bland annat måste vi registrera vilka som bor i huset och uthyrning i andra hand. En regelbunden så kallad OVK-besiktning är också ett krav.

Vi skulle gärna lägga mer tid på förbättringar i huset. Vi har en del idéer men har inte tid och kraft till allt. Anmäl dig gärna till styrelsen om du har egna idéer eller vill vara med och genomföra de planer som redan finns! Styrelsen väljs för ett år i taget vid årsstämman som hålls runt månadsskiftet april-maj. Du får en kallelse när det närmar sig.

Nycklar och lås

Du bör vid köpet av din bostad ha fått 3 stycken fastighetsnycklar (till vind/soprum/tvättstuga mm) av den tidigare ägaren. Till bokning av tvättstugan ska det finnas 1 cylinder med 2 nycklar. Det är ditt ansvar att ombesörja att du får alla nycklar från den tidigare ägaren.

Om du behöver nya allmänna nycklar och cylindrar är det bara styrelsen som kan beställa dessa. Du står själv för kostnaden att ta fram dessa. Läs mer om hur du gör under frågor och svar om nycklar.

Nycklarna till din egen lägenhet har föreningen inte ansvar för: de låsen äger och sköter du själv.

Värme och ventilation

Lägenheterna i fastigheten ventileras med ett fläktaggregat som normalt sitter bakom kryddhyllan i köket. Fläkten ventilerar både badrum och kök och ser till att lägenheten har en bra luftkvalitet. För att hålla en god inomhusmiljö och undvika fuktproblem ska fläkten alltid vara påslagen. Frisk luft sugs in genom ventilerna som sitter ovanför fönstren och dålig luft sugs alltså ut genom fläkten.

För att inte skapa obalans i systemet så är det viktigt att inte regelmässigt ha fönster öppna på glänt. Det gör att din dåliga luft istället sugs in hos dina grannar. Om du vill öka på ventilationen och få in mer friskluft i din lägenhet, t.ex. om du röker, måste du istället sätta köksfläkten på en högre hastighet. Det kommer göra att mer friskluft sugs in i din lägenhet utan att din dåliga luft hamnar hos dina grannar!

Att hålla värme i fastigheten är föreningens största driftskostnad och vi försöker hitta en bra balans mellan inomhustemperaturen och kostnaden. Värmesystemet reglerar därför vilken värme som går ut elementen, värmen kan därmed ”vara på” även om elementen är kalla, med följden det är ”tillräckligt” varmt i lägenheten. Både termostaten i lägenheten och styrsystemet för värmen i hela huset justerar hela tiden flödena för att få optimal värme till så låg kostnad som möjligt för föreningen och dess medlemmar. I föreningen strävar vi efter att man helst ska ha minst 20 grader i lägenheten, men i perioder eller i vissa delar av lägenheten kan man få acceptera lite lägre.

Du bör själv lufta dina element och handdukstorken i badrummet då och då. Behovet är störst på hösten när elementen gått på låg nivå eller varit helt kalla en tid.

Sopor och återvinning

I vårt soprum kan du kasta hushållssopor, matavfall, papp/kartong, tidningar och glas. Se till att lägga allt i rätt kärl.

Det finns flera återvinnningsstationer på kort gångavstånd från vårt hus. Där kan du även återvinna plast, metall, förutom de fraktioner vi har plats för i vårt soprum. De närmaste återvinningsstationerna finns:

  • åt öster: vid korsningen Renstiernas Gata/Skånegatan
  • åt väster: Tjurbergsgatan 23-25
  • åt nordväst: Åsögatan 113-121
  • åt söder: Bjurholmsgatan 16

En mobil miljöstation kommer till Nytorget med jämna mellanrum. Där kan du kasta mindre grovsopor och farligt avfall, exempelvis färg och elektriska prylar. Datum och tid hittar du i lokaltidningarna eller på Stockholm vatten och avfalls webbplats.

Styrelsen ordnar med en container för grovsopor ungefär en gång per år. Grovsopor får inte lämnas i soprummet. För det fall att detta görs medför det en extra kostnad för föreningen.

Anslagstavlan, kontakt, felanmälan

Ta gärna för vana att titta på anslagstavlan i entrén. Där sätter både styrelsen och de boende upp information. På anslagstavlan och här på vår webbplats hittar du information om vilka som är med i styrelsen just nu.

Där finns också kontaktuppgifter till vår fastighetsförvaltare. Alla kan göra felanmälan till fastighetsförvaltaren, men avser felanmälan något i din egen bostad får du själv stå för kostnaden.

Här på webbplatsen finns också föreningens stadgar, årsredovisning, ordningsregler, kontaktuppgifter mm. Vi ber er läsa informationen innan du skickar frågor till styrelsen: många svar går att hitta i dokumenten eller i sektionen Frågor och svar.

Om nycklar

Jag har tappat bort min nyckel till tvättstugebokningen. Finns det reservnycklar?

Det finns dessvärre inte extranycklar till tvättkolvarna, men vi kan hjälpa till med att beställa en ny kolv och nya nycklar till dig.

Vi behöver då ditt namn, lägenhetsnummer enligt det system Skatteverket använder och ditt telefonnummer.

Skicka dessa uppgifter till så hjälper vi dig med hur man går tillväga för att beställa en ny kolv.

Hur skaffar jag en ny nyckel som går till källaren soprummet och innergårdarna?

Vi behöver följande uppgifter för att kunna beställa en ny nyckel.

    1. Nyckelns märkning (de siffor som följer direkt efter LG. (Är du osäker på vilka siffor som avses, skicka med en bild på nyckeln)
    2. Lägenhetsnummer samt om du bor i gatuhuset eller gårdshuset
    3. Namn och personnummer på den i hushållet som ska hämta ut nyckeln.
    4. Telefonnummer

Du mailar uppgifterna till .

Vi beställer nyckeln hos Södermalms Lås, adress Bondegatan 1, där du också hämtar din nyckel. När nyckeln är klar, inom tre arbetsdagar, får du ett sms. Du visar legitimation och betalar för nyckeln när du hämtar den. Priset ligger på omkring 300 kronor.

Jag behöver en ny nyckel till min lägenhetsdörr

Bostadsrättsinnehavare ansvarar själv för lås och tillhörande nycklar till lägenhetsdörren och måste alltså lösa det med nyckel och lås till sin dörr på egen hand. Det finns t.ex. en låsfirma i korsningen Bondegatan/Götgatan som kanske kan hjälpa till.

Om du är hyresgäst hos oss: eftersom cylindrarna inte ingår i vårt system måste cylindern bytas. Som hyresgäst står du för kostnaden avseende cylindern, bytet samt ev extra nycklar.

Problem i lägenheten

Min brandvarnare ger ett kort högt pip med jämna mellanrum. Vad kan jag göra åt det?

Har du en brandvarnare som ger ett kort högt pip med jämna mellanrum? De brandvarnare som sitter i de flesta av våra är av en lite ovanlig elansluten typ. Då kan det nog vara reservbatteriet som sitter i brandvarnare som är för gammalt. Du ansvarar själv för din brandvarnare och så här byter du ut batteriet (på egen risk).

1. Köp ett nytt uppladdningsbart 9-voltsbatteri. De finns t.ex. på Kjell & Co som finns i Skrapan. Där har det artikelnummer 42710 och kostar ca 130 kr.

image

2. Stäng av strömmen så att brandvarnaren blir strömlös. Då riskerar du inte att få en farlig stöt. Dubbelkolla så att strömmen verkligen är avstängd innan du fortsätter.

3. Vrid brandvarnaren motsols så att den lossnar från fästet som är fastskruvat i taket:

IMG_20170222_133420

4. Brandvarnaren hänger nu i sina elkablar i taket. Skruva bort den skruv som sitter i mitten på insidan:

IMG_20170222_133337

5. Nu kan du öppna upp brandvarnaren. Där ser du också det batteri som du bör byta ut:

IMG_20170222_133208

6. Byt ut batteriet, skruva ihop brandvarnaren och sätt tillbaka den igen genom att vrida dit den medsols i takfästet.

7. Sätt på strömmen igen. Kontrollera att brandvarnaren är aktiv genom att titta så att indikatorlampan i mitten blinkar ibland. En tid i början kommer brandvarnaren troligen fortsätta att pipa kort med jämna mellanrum, men när batteriet har laddat färdigt så blir brandvarnaren förhoppningsvis tyst igen.

Just nu har vi en otrevlig lukt från avloppen, trots att de är rensade. Vad beror det på och hur kan det avhjälpas?

Vi har, av kunniga på området, fått förklarat att det kan ha att göra med att det vid kraftig blåst blir någon sorts undertryck i rören/ventilationen som kan innebära att vattenlåsen töms. Detta ska vara ett fenomen som särskilt drabbar dem som bor högst upp i huset. Vad vi vet finns inte så mycket att göra, än att se till att fylla på vattenlåsen när man är medveten om att det varit ovanligt blåsigt.

Jag har kallt i min lägenhet. Kan ni höja temperaturen?

I föreningen strävar vi efter att man helst ska ha minst 20 grader i lägenheten (helst lite högre), men i perioder eller i vissa delar av lägenheten kan man få acceptera ned till 18 grader. Är det under det försöker vi hitta någon lösning.

Kalla element vid stora temperaturskiftningar utomhus

Under perioder på året när vi har utomhustemperaturer som skiftar mycket under dygnet, så händer det att värmen inte går igång riktigt. Detta beror på en tröghet i värmekurvan. Det är inte ett fel, utan en funktion för att vi ska få så bra värme som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Efter en tid brukar läget ha stabiliserats och värmen sätter igång ordentligt.

Balkongelementet kan ha för låg effekt

Om du har en balkong i din lägenhet kan också den låga temperaturen bero på att elementet som sattes dit istället för ursprungselementet har lägre effekt. Vissa som byggde balkong valde medvetet element av lägre effekt, t.ex. av utrymmesskäl. Det kan vara möjligt att öka flödet i det elementet, men om detta inte räcker är det medlemmen som ansvarar för att effekten blir åtminstone lika hög som ursprungselementet.

Innan vi går vidare

Innan vi gör en vidare utredning av din lägenhet är det bäst att du själv först mäter vad det faktiskt är för temperatur i din lägenhet. Upplevelsen av temperatur är också väldigt relativ och olika personer upplever temperatur olika i olika situationer. Skaffar därför en pålitlig termometer och mät temperaturen på 1 meters höjd, mitt i största rummet, innan vi går vidare. En termometer kostar inte mycket och kan vara bra att ha även i framtiden – på Kjell & Co eller Wirströms järn finns säkert digitala modeller för under hundringen.

Om föreningen gör en utredning av temperaturen i din lägenhet och kommer fram till att det inte är något fel på temperaturen kommer du få stå för kostnaderna för utredningen. De kostnaderna är mycket högre än kostnaden för en termometer, så därför är det smart att börja med att mäta själv.

Renovering och ombyggnation

Köksfläkten/ventilationen i köket, går den att byta ut?

Ventilationen i huset bygger på att köksfläkten hela tiden suger in frisk luft från fönsterventilerna och drar samtidigt ut gammal luft ur lägenheten, genom köket och badrummet. Därför måste du ha en fläkt som hela tiden är igång. Det är möjligt att byta ut den mot en annan köksfläkt eller en annan frånluftsfläkt, men då måste den bytas ut mot en som fungerar på samma sätt och med samma kapacitet.

Vi är ålagda att göra OVK med jämna mellanrum och då inspekteras ventilationen i alla lägenheter. Därför är det viktigt att du ser till att inte påverka ventilationen, eftersom det annars finns risk att du måste bygga om den igen. En ventilationskonsult kan nog hjälpa dig. Du ansvarar själv för att övriga krav – bygglov, anmälningar, försäkringar etc – som myndigheter eventuellt ställer uppfylls.

Jag vill bygga om i min lägenhet. Vilka tillstånd behöver jag få från styrelsen?

Enligt stadgarna behöver du tillstånd för ingrepp i bärande konstruktioner, ändringar i befintlig ledning för avlopp, värme, gas eller vatten eller annan väsentlig förändring av lägenheten. Du får alltså t.ex. måla om utan tillstånd från styrelsen, men inte ta ned väggar, byta fönster eller ytterdörr eller göra större förändringar i kök eller badrum.

Innan vi kan ta beslut behövs en ritning på vad som ska ändras i din lägenhet. Dessutom behövs ett intyg undertecknat av konstruktören (inte byggaren) att väggar som ska ändras inte är bärande. Om vatten, värme, avlopp eller ventilation påverkas vill vi också få intyg från konsulter som intygar att utförande går att göra korrekt utan risk för komplikationer. Du ansvarar själv för att övriga krav – bygglov, anmälningar, försäkringar etc – som myndigheter eventuellt ställer uppfylls och att förändringarna utförs på ett fackmannamässigt sätt. I vår checklista framgår vad du behöver tänka på.

Styrelsen behöver ditt underlag senast en månad innan din tänkta renoveringsstart.

Checklista – renovering

Kan jag få ta del av fastighetens ritningar?

Fastighetens alla ritningar finns i stadsbyggnadskontorets e-tjänst, vad vi vet. Du kommer åt dem via nätet. Det handlar det om flera tiotal ritningar, både originalritningar och senare från ombyggnationer.

Får jag sätta upp markis och vad är reglerna i så fall?

Markiser är tillåtna efter föranmälan till styrelsen. Så här ser reglerna kring färg och montering ut:

  • Markiser och insynsskydd måste vara i en mörkt grön färg i färgkod NCS 7020-G10Y. Vid tidigare beställningar har tyget varit av fabrikatet Sandatex och tygnummer 7.
  • All håltagning och montering på fasaden och måste genomföras fackmannamässigt med fullt fuktskydd.
  • Eluttag och belysning får monteras – efter föranmälan till styrelsen – enligt enhetlig modell och placering beslutad av styrelsen. Allt elarbete måste utföras av fackman.
  • Om regnskydd beställs till den hoprullade markisen ska det vara i svart plåt.
Handdukstorken i badrummet – får jag byta ut den?

Handdukstorken är badrummets enda värmekälla och därför får den inte tas bort om den inte ersätts med en annan värmekälla.

Denna typ av åtgärd kräver godkännande av styrelsen, se vår checklista.

Checklista – renovering